SIM 2.
wypowiedź lub nastawienie pracownika
Nie jestem w stanie już z tą osobą dłużej współpracować.
SIM-faza 1.
przed rozmową z pracownikiem
Analiza emocji i myśli pracownika
- Jest zły na kolegę za jego zachowanie lub z jakiegoś powodu go nie lubi
- Odczuwa niechęć wobec konieczności dalszej współpracy z osobą, z którą relacje są napięte
- Jest zestresowany nerwową atmosferą i trudnościami w relacjach zawodowych
- Czuje się przeciążony, bo konflikt zakłóca codzienne obowiązki i wpływa na efektywność pracy
- Odczuwa potrzebę rywalizacji, chce pokazać, że w porównaniu z kolegą jest lepszym pracownikiem i że to on ma rację w tym konflikcie
Zdefiniowanie sytuacji
Pracownik jest w konflikcie z innym członkiem zespołu. W wyniku mediacji, poprzez identyfikację wspólnych celów i uspokojenie emocji przełożony zmierza do przyjęcia przez zaangażowane strony postawy kooperacyjnej.
SIM-faza 2.
rozmowa z pracownikiem (przykład/inspiracja)
(przykład/inspiracja)
Wstęp-Perspektywa Szefa
Zidentyfikujmy problem
Mówisz o trudnościach we współpracy z kolegą. I bardzo dobrze, że to sygnalizujesz, bo dzięki temu mamy szansę coś z tym zrobić. Zależy mi na tym, abyś mógł pracować w normalnej i spokojnej atmosferze. Wiadomo, wszędzie zdarzają się napięcia czy nieporozumienia. Ważne, żebyśmy znaleźli sposób, jak z tego wyjść.
Wywiad-Perspektywa Pracownika
Źródło konfliktu
Chciałbym, abyś mi pomógł lepiej zrozumieć tę sytuację. Co sprawia, że współpraca z kolegą jest tak trudna? Na czym polega problem? Czy powstał w związku z zadaniami, które wykonujecie? Czy to jakieś osobiste sprawy?
Przebieg wydarzeń
Co dokładnie się wydarzyło? Jak się zachował kolega? Jak ty na to zareagowałeś? Jakie miałeś przy tym odczucia? Czy tego typu sytuacje się powtarzały? W jaki sposób to wpływa na twoją pracę? Czy w ten konflikt włączone są jeszcze jakieś inne osoby?
Dotychczasowe próby rozwiązania
Czy próbowaliście się jakoś dogadać? Jeśli tak, to z jakim skutkiem?
Odczucia Twoje i Moje
Ukazanie podobnych doświadczeń
Rzeczywiście, cała ta sytuacja może być dla ciebie stresująca. Doceniam, że zdecydowałeś się otwarcie o tym ze mną porozmawiać. Znam trudności związane z pracą w zespole, gdzie pojawiają się konflikty, i zdaję sobie sprawę, jak może to wpływać na twoje samopoczucie. Jestem więc tutaj po to, żeby ci pomóc. Postarajmy się znaleźć dobre i sprawiedliwe rozwiązanie.
Oczekiwania plus Plan Działania
Pierwsze kroki do poprawy
Co powinno się zmienić, żebyś czuł się bardziej komfortowo? Jak wyobrażasz sobie poprawną współpracę z kolegą? Jak według ciebie powinien postępować? Czego nie powinien robić? Jakie kroki możemy podjąć, aby uzdrowić sytuację? Czy choćby złagodzić napięcie. Co może być pierwszym takim krokiem?
Wzajemne ustępstwa
Wiem, że to trudne, ale może trzeba będzie pójść na pewne ustępstwa. Dojście do porozumienia wymaga niekiedy gotowości do wprowadzenia zmian po obu stronach.
Określenie granic
Powiedz mi najpierw, jakie są twoje warunki. Takie, które w tej sytuacji muszą być koniecznie spełnione. Czego nie byłbyś w stanie zaakceptować? A w jakich sprawach możesz być z kolei bardziej elastyczny? Gdyby kolega określił jakieś swoje oczekiwania - na co mógłbyś się zgodzić?
Zrozumienie drugiej strony
Jeszcze tak cię zapytam: jak sądzisz, co twój kolega właściwie myśli o całej tej sprawie? Jak widzi tę sytuację? Jak twoim zdaniem on się w tym wszystkim czuje? Jestem przekonany, że on - tak samo jak ty - też chce jak najszybciej zakończyć ten konflikt.
Podejdźmy do sprawy we trójkę
Mam taki plan: na podobną rozmowę zaproszę do siebie twojego kolegę, ponieważ chcę poznać jego punkt widzenia oraz jego odczucia. Spotkamy się potem we trójkę i spróbujemy wypracować konstruktywne rozwiązanie. Przy tej okazji porozmawiamy też o tym, co mamy wspólnie do zrobienia w najbliższym czasie. I chciałbym, abyście sami zaproponowali, jak macie zamiar do tego podejść. Co o tym myślisz?
Konsekwencje
Nieporozumienia rzutują na efekty
Sam doskonale wiesz, że realizacja twoich zadań zależy w dużej mierze od współpracy ze wszystkimi w zespole. Działa to także w drugą stronę - koledzy polegają na tobie. Jeśli w wyniku nieporozumień coś się zablokuje, to prędzej czy później odbije się to na efektach. Nie chciałbym, aby do tego doszło.
Rozwiązania awaryjne
Jeżeli konflikt między wami będzie się przeciągać, być może trzeba będzie poszukać innych rozwiązań. To może oznaczać jakąś modyfikację waszych zadań albo inne ustawienie współpracy. Ale to oczywiście byłaby ostateczność, jestem pewien, że się dogadacie.
Zakończenie-Wygrany vs Wygrany
Współpraca mimo różnic
Widzisz, ludzie miewają przyzwyczajenia, które nie zawsze nam odpowiadają, albo mają swoje zapatrywania, z którymi niekoniecznie się zgadzamy, a czasem ktoś coś powie, co nam się nie podoba. Ale chodzi o to, żeby mimo wszystko móc razem pracować.
Relacje da się naprawić
Mam nadzieję, że ta nasza rozmowa to dobry początek, aby unormować sytuację. Może nie da się tak od razu wszystkiego uporządkować, ale słuchaj, niekiedy jeden drobny gest może wiele zdziałać - kilka słów, krótka spokojna rozmowa, pamiętam, że parę razy w moim przypadku taka wspólna kawa była punktem zwrotnym. Będę was obu wspierać w dochodzeniu do poprawy waszej relacji - na tym etapie i dalej, jeśli będzie taka potrzeba.
