Skuteczna Interwencja

ManagerskaSIM

SIM-Scenariusze Rozmów

SIM 1.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

To mi się należał awans. A tymczasem to stanowisko dostał ktoś inny.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest sfrustrowany, gdyż nie uzyskał tego, na co liczył
  • Ma poczucie niesprawiedliwości, bo uważa, że to on bardziej zasłużył na awans
  • Jest rozczarowany brakiem uznania za dotychczasową pracę i zły na przełożonych, którzy nie docenili jego zasług
  • Mierzy się z poczuciem wstydu, gdyż inni pracownicy widzą jego porażkę
  • Odczuwa zazdrość wobec osoby, która otrzymała awans
  • Jest zniechęcony do dalszego wysiłku, a nawet do dalszej pracy w organizacji

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik jest niezadowolony, że awansowano inną osobę, a nie jego. Przełożony zamierza wyjaśnić kryteria decyzji, które były podstawą awansu i chce przedyskutować możliwości rozwoju pracownika, tak aby utrzymać jego zaangażowanie oraz zmotywować do dalszej efektywnej pracy.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Widzę, ile wniosłeś tu w ostatnim czasie - faktycznie robi to wrażenie. I nie chcę, abyś miał poczucie, że to przeszło bez echa. Dlatego zależy mi na tym, żebyśmy dzisiaj trochę szerzej porozmawiali sobie o naszej współpracy. Również o tym, co możemy zrobić dalej.

Chciałbym ci od razu wyjaśnić, że decyzję o awansie podjęliśmy, biorąc przede wszystkim pod uwagę aktualną sytuację naszej organizacji. Twoje mocne strony nie do końca przystawały w tym przypadku do naszych wymagań, ponieważ kluczowe było tu doświadczenie w samodzielnym prowadzeniu złożonych projektów.

Odczucia Twoje i Moje

Rozumiem twoje odczucia w sytuacji, gdy to stanowisko przypadło komuś innemu. Mam taką myśl: stwórzmy plan, który da ci realne poczucie, że idziesz do przodu. Tak abyś widział dla siebie sensowną perspektywę.

Konsekwencje

Chcę być przy tym z tobą szczery - w tym momencie nie przewidujemy kolejnych awansów na podobne stanowiska. Więc nic konkretnego nie mogę ci tu obiecać. Bo awans zależy nie tylko od naszych kwalifikacji czy osiągnięć, ale też od określonych potrzeb organizacji, które mogą się pojawić albo nie.

Z drugiej strony wszystko się zmienia, organizacja żyje, więc niczego też nie można wykluczyć. Przegadajmy dziś realne opcje, które - jestem przekonany - również są warte uwagi.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Powiedz mi najpierw, jakie masz oczekiwania wobec swojej dalszej kariery zawodowej. W jakim kierunku chciałbyś się rozwijać? Czy są jakieś obszary, które szczególnie cię interesują? W jakich projektach lub zadaniach najbardziej się odnajdujesz? Jak widzisz swoją przyszłość w naszej organizacji w ciągu najbliższych dwóch lat?

Chciałbym też wiedzieć, co było dla ciebie najważniejsze przez ten okres, kiedy tu pracujesz? Co w szczególności daje ci ta praca? Gdybyś miał wskazać jedną rzecz, którą naprawdę lubisz tu w pracy - to co by to było?

Oczekiwania plus Plan Działania

Patrząc na to, co sobie powiedzieliśmy, mogę ci podać do rozważenia kilka propozycji. Zależy mi na tym, byśmy znaleźli taki kierunek, który będzie miał dla ciebie nie tylko sens rozwojowy, ale także dawał satysfakcję.

Więc słuchaj. Mógłbyś wziąć udział w naszych innowacyjnych projektach, które mamy zaplanowane na ten rok. Zobaczysz wtedy, jak ci się pracuje na szerszym polu działania. Złapiesz przy tym sporo doświadczenia przy koordynowaniu tematów poustawianych w różnych miejscach w organizacji.

Mam też pomysł, jak włączyć cię w nowe zadania w naszym dziale - trochę inne niż to, czym się teraz zajmujesz na co dzień. Tak abyś mógł spojrzeć na niektóre sprawy z nieco wyższego poziomu. Twoje stanowisko zostanie w ten sposób bardziej powiązane z naszymi priorytetami.

Co jeszcze? Możemy pomyśleć o szkoleniach eksperckich albo managerskich. Nowe umiejętności mogą ci się przydać. Poszukalibyśmy czegoś praktycznego, sam przeszedłem kilka świetnych szkoleń, mogę ci coś podpowiedzieć.

I co o tym wszystkim sądzisz? Czy to jest coś, co by cię interesowało? Możemy też wspólnie się zastanowić nad innymi opcjami.

Na koniec jeszcze jedna bardzo ważna sprawa: chciałbym liczyć na twoją dobrą współpracę z nowym kierownikiem. Staraj się zawsze zachować pełen profesjonalizm. Abyśmy mogli prawidłowo realizować nasze zadania.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Cieszę się, że tak otwarcie dziś porozmawialiśmy. Mamy konkretny plan, oparty na twoich predyspozycjach. Możemy więc zacząć już teraz.

Pamiętaj, że masz moje pełne wsparcie. Razem będziemy pracować nad tym, abyś budował u nas swoją przyszłość. Bo naprawdę uważam, że przed tobą jest tu sporo możliwości.

Pokaż całą rozmowę SIM 1.

SIM 2.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Nie jestem w stanie już z tą osobą dłużej współpracować.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest zły na kolegę za jego zachowanie lub z jakiegoś powodu go nie lubi
  • Odczuwa niechęć wobec konieczności dalszej współpracy z osobą, z którą relacje są napięte
  • Jest zestresowany nerwową atmosferą i trudnościami w relacjach zawodowych
  • Czuje się przeciążony, bo konflikt zakłóca codzienne obowiązki i wpływa na efektywność pracy
  • Odczuwa potrzebę rywalizacji, chce pokazać, że w porównaniu z kolegą jest lepszym pracownikiem i że to on ma rację w tym konflikcie

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik jest w konflikcie z innym członkiem zespołu. W wyniku mediacji, poprzez identyfikację wspólnych celów i uspokojenie emocji przełożony zmierza do przyjęcia przez zaangażowane strony postawy kooperacyjnej.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Mówisz o trudnościach we współpracy z kolegą. I bardzo dobrze, że to sygnalizujesz, bo dzięki temu mamy szansę coś z tym zrobić. Zależy mi na tym, abyś mógł pracować w normalnej i spokojnej atmosferze. Wiadomo, wszędzie zdarzają się napięcia czy nieporozumienia. Ważne, żebyśmy znaleźli sposób, jak z tego wyjść.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Chciałbym, abyś mi pomógł lepiej zrozumieć tę sytuację. Co sprawia, że współpraca z kolegą jest tak trudna? Na czym polega problem? Czy powstał w związku z zadaniami, które wykonujecie? Czy to jakieś osobiste sprawy?

Co dokładnie się wydarzyło? Jak się zachował kolega? Jak ty na to zareagowałeś? Jakie miałeś przy tym odczucia? Czy tego typu sytuacje się powtarzały? W jaki sposób to wpływa na twoją pracę? Czy w ten konflikt włączone są jeszcze jakieś inne osoby?

Czy próbowaliście się jakoś dogadać? Jeśli tak, to z jakim skutkiem?

Odczucia Twoje i Moje

Rzeczywiście, cała ta sytuacja może być dla ciebie stresująca. Doceniam, że zdecydowałeś się otwarcie o tym ze mną porozmawiać. Znam trudności związane z pracą w zespole, gdzie pojawiają się konflikty, i zdaję sobie sprawę, jak może to wpływać na twoje samopoczucie. Jestem więc tutaj po to, żeby ci pomóc. Postarajmy się znaleźć dobre i sprawiedliwe rozwiązanie.

Oczekiwania plus Plan Działania

Co powinno się zmienić, żebyś czuł się bardziej komfortowo? Jak wyobrażasz sobie poprawną współpracę z kolegą? Jak według ciebie powinien postępować? Czego nie powinien robić? Jakie kroki możemy podjąć, aby uzdrowić sytuację? Czy choćby złagodzić napięcie. Co może być pierwszym takim krokiem?

Wiem, że to trudne, ale może trzeba będzie pójść na pewne ustępstwa. Dojście do porozumienia wymaga niekiedy gotowości do wprowadzenia zmian po obu stronach.

Powiedz mi najpierw, jakie są twoje warunki. Takie, które w tej sytuacji muszą być koniecznie spełnione. Czego nie byłbyś w stanie zaakceptować? A w jakich sprawach możesz być z kolei bardziej elastyczny? Gdyby kolega określił jakieś swoje oczekiwania - na co mógłbyś się zgodzić?

Jeszcze tak cię zapytam: jak sądzisz, co twój kolega właściwie myśli o całej tej sprawie? Jak widzi tę sytuację? Jak twoim zdaniem on się w tym wszystkim czuje? Jestem przekonany, że on - tak samo jak ty - też chce jak najszybciej zakończyć ten konflikt.

Mam taki plan: na podobną rozmowę zaproszę do siebie twojego kolegę, ponieważ chcę poznać jego punkt widzenia oraz jego odczucia. Spotkamy się potem we trójkę i spróbujemy wypracować konstruktywne rozwiązanie. Przy tej okazji porozmawiamy też o tym, co mamy wspólnie do zrobienia w najbliższym czasie. I chciałbym, abyście sami zaproponowali, jak macie zamiar do tego podejść. Co o tym myślisz?

Konsekwencje

Sam doskonale wiesz, że realizacja twoich zadań zależy w dużej mierze od współpracy ze wszystkimi w zespole. Działa to także w drugą stronę - koledzy polegają na tobie. Jeśli w wyniku nieporozumień coś się zablokuje, to prędzej czy później odbije się to na efektach. Nie chciałbym, aby do tego doszło.

Jeżeli konflikt między wami będzie się przeciągać, być może trzeba będzie poszukać innych rozwiązań. To może oznaczać jakąś modyfikację waszych zadań albo inne ustawienie współpracy. Ale to oczywiście byłaby ostateczność, jestem pewien, że się dogadacie.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Widzisz, ludzie miewają przyzwyczajenia, które nie zawsze nam odpowiadają, albo mają swoje zapatrywania, z którymi niekoniecznie się zgadzamy, a czasem ktoś coś powie, co nam się nie podoba. Ale chodzi o to, żeby mimo wszystko móc razem pracować.

Mam nadzieję, że ta nasza rozmowa to dobry początek, aby unormować sytuację. Może nie da się tak od razu wszystkiego uporządkować, ale słuchaj, niekiedy jeden drobny gest może wiele zdziałać - kilka słów, krótka spokojna rozmowa, pamiętam, że parę razy w moim przypadku taka wspólna kawa była punktem zwrotnym. Będę was obu wspierać w dochodzeniu do poprawy waszej relacji - na tym etapie i dalej, jeśli będzie taka potrzeba.

Pokaż całą rozmowę SIM 2.

SIM 3.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

To nie należy do moich obowiązków.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Czuje się przymuszony, gdyż tak naprawdę nie ma innego wyboru, jak tylko zgodzić się na wykonanie zadania
  • Jest zły, bo dlaczego właśnie on musi to zrobić?
  • Ma poczucie niesprawiedliwości, ponieważ uważa, że szef zleca mu coś wbrew przyjętemu podziałowi obowiązków, co w gruncie rzeczy stanowi naruszenie zasad
  • Czuje się przeciążony nadmiarem pracy
  • Odczuwa niechęć do przełożonego, który wydaje mu niestandardowe polecenia

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik uważa, że powierzone mu zadanie wykracza poza zakres jego obowiązków. Przełożony pragnie przeanalizować jego obiekcje, wyjaśnić szerszy kontekst zleconych zadań i wypracować porozumienie, podkreślając przy tym potrzebę udzielania sobie pomocy.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Zdaję sobie sprawę, że te czynności nie należą do twoich typowych obowiązków. Nagle jednak się okazało, że musimy wziąć na siebie coś, czego nie planowaliśmy. I teraz szczególnie potrzebuję twojej pomocy. Normalnie staram się rozdzielać zadania tak, żeby nikt nie czuł się przeciążony, wiesz o tym przecież. Ale nie zawsze wszystko da się idealnie ułożyć, ponieważ są sytuacje, które ciężko przewidzieć.

Zwracam się z prośbą właśnie do ciebie, bo już nie raz pokazałeś, że potrafisz ogarnąć tego typu sprawy i że mogę na tobie polegać. Masz do takich rzeczy fachowe podejście, więc gdybyś się zgodził, to będę pewien, że zostanie to dobrze zrobione.

Odczucia Twoje i Moje

Powiem ci otwarcie, że sytuacja jest w tej chwili dość skomplikowana i - uwierz mi - nie jest mi z tym lekko. Twoje wsparcie może być teraz bardzo ważne dla całego naszego działu, ale przede wszystkim dla mnie osobiście. Doskonale jednak rozumiem, że masz swoje odczucia. Dlatego chciałbym, abyśmy sobie ten temat na spokojnie przegadali.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Jak ty to widzisz? Czy masz już w tej chwili zbyt dużo na głowie? Czy obawiasz się na przykład, że nie wyrobisz się ze swoją bieżącą pracą? Czy spodziewasz się tutaj jakichś poważniejszych trudności?

A może masz poczucie, że w ostatnim czasie takie czy inne wrzutki trafiają do ciebie zbyt często? Albo z jakiegoś powodu ta konkretna robota ci nie pasuje. Czy to jeszcze coś innego?

Oczekiwania plus Plan Działania

Wiadomo, w zwykłych warunkach każdy powinien pilnować przede wszystkim własnych spraw i dobrze robić swoje. Ale czasem sytuacja zmienia się dynamicznie, tak jak właśnie teraz, więc musimy się przeorganizować.

Zależy mi na tym, abyśmy potrafili w takich trudniejszych momentach nawzajem siebie wspierać. Nie proszę o to na co dzień, jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy jest to faktycznie uzasadnione. Czy mogę zatem na ciebie liczyć? Jeśli tak, to będę naprawdę wdzięczny.

Gdybyś miał jakieś sugestie, które mogłyby ci coś ułatwić przy tej dodatkowej pracy, jestem otwarty na propozycje. Możemy też spojrzeć na twój plan i zobaczyć, czy dałoby się jakieś rzeczy inaczej ustawić. Czy tak będzie w porządku?

Konsekwencje

Jeśli nie wykonalibyśmy tego zadania, moglibyśmy mieć trochę kłopotów. Odbiłoby się to po pierwsze na wyniku, a po drugie na naszym wizerunku jako zespołu. Bo ta sprawa może pokazać, czy potrafimy reagować, kiedy trzeba. Dlatego niezwykle mi na tym zależy, żebyśmy dali radę to zrobić.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

A dzięki tobie, mam nadzieję, uda nam się domknąć to zadanie w dobrym stylu. Bardzo to więc doceniam, że zdecydowałeś się zaangażować, to dla mnie wiele znaczy. Będę o tym zawsze pamiętać. Bądź pewien, że w przyszłości to tobie zaprocentuje.

Pokaż całą rozmowę SIM 3.

SIM 4.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Ta ocena jest niesprawiedliwa. Wykonałem swoje zadania najlepiej, jak tylko mogłem.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest rozczarowany, ponieważ liczył na lepszą ocenę
  • Ma poczucie niesprawiedliwości, bo uważa, że się bardzo starał, a nie został doceniony
  • Czuje zazdrość, gdyż inni pracownicy zostali ocenieni korzystniej
  • Jest zdeprymowany i przygaszony, ponieważ, jak się okazuje, nie spełnił oczekiwań przełożonego
  • Odczuwa niepewność co do swoich umiejętności oraz pozycji w zespole

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik uważa, że zasługuje na wyższą ocenę. Celem przełożonego jest utrzymanie wystawionej oceny oraz zmotywowanie pracownika do konstruktywnej refleksji nad swoją efektywnością, co ma prowadzić do poprawy wyników i jego dalszego rozwoju.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

A więc mówisz, że ta ocena nie do końca pokrywa się z twoimi oczekiwaniami. Dobrze, wobec tego porozmawiajmy - tak na spokojnie i rzeczowo. Chciałbym zrozumieć twój punkt widzenia. I jednocześnie wyjaśnić tobie, czym ja się kierowałem.

Chcę cię zapewnić, że przy ocenie pracy trzymam się zawsze jasnych, konkretnych zasad - i te zasady dotyczą oczywiście wszystkich pracowników. Znasz kryteria oceny, bo razem je wcześniej omawialiśmy. Możemy je teraz sobie przypomnieć.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Jak zatem ty to widzisz? Jakie działania lub jakie osiągnięcia uważasz za najbardziej istotne w ostatnim okresie? Co się udało zrobić? Czy czegoś nie uwzględniłem? Może coś umknęło mojej uwadze.

A z kolei tak zapytam: czy było coś, co według ciebie nie całkiem wypaliło? Z czym miałeś problemy? Jak myślisz, skąd się te problemy wzięły? W jaki sposób próbowałeś sobie poradzić? Czy komuś to sygnalizowałeś? Jak to wpłynęło na końcowe wyniki?

Odczucia Twoje i Moje

Doceniam twoje zaangażowanie i wiem, że się przykładasz. Jest wiele rzeczy, które zrobiłeś naprawdę dobrze i to się bardzo liczy. Są jednak takie obszary, które wymagają poprawy. A jestem przekonany, że możemy stworzyć warunki, w których będziesz mógł w pełni pokazać, na co cię stać.

Oczekiwania plus Plan Działania

Powiem otwarcie, że zawsze patrzę głównie na to, jakie są efekty, ponieważ jako zespół z tego właśnie jesteśmy rozliczani. Jak widać, nie wszystko tu poszło tak, jak powinno. Bo pewnych rzeczy nie udało się niestety zrobić na takim poziomie, jak to sobie zakładaliśmy. Takie są fakty.

Zdaję też sobie sprawę, że za każdym wynikiem stoją realne sytuacje, wyzwania, czasem przeszkody. I dlatego dobrze, że dziś o tym rozmawiamy. Gdybyś więc miał się chwilę zastanowić, to jak sądzisz, w jaki sposób się zorganizować, jak poustawiać działania, aby następnym razem było lepiej?

Chciałbym, żebyśmy teraz wspólnie ustalili, co konkretnie ma się wydarzyć w najbliższym czasie. Tak, żeby było jasne, jakie są cele i na czym należałoby się skupić w pierwszej kolejności. Zależy mi na tym, abyśmy się dobrze rozumieli w kwestii wzajemnych oczekiwań.

Jeśli z jakichkolwiek powodów napotkasz trudności, z którymi nie będziesz się w stanie uporać, od razu dawaj mi znać. Wówczas będziemy mogli wspólnie na bieżąco zareagować. Możemy wtedy coś zmodyfikować albo przyjąć inny sposób dojścia do celu. Zawsze jestem gotów ci pomóc. Czy zatem tak będzie dobrze? Czy możemy się tak umówić?

I jeszcze jedno: chcę, żebyś wiedział, że widzę u ciebie sporo takich rzeczy, które naprawdę dobrze funkcjonują. To są twoje autentyczne mocne strony. Doskonale radzisz sobie w wielu sytuacjach, w których inni się gubią albo mają problemy - i przychodzi to ci całkowicie naturalnie. Muszę ci powiedzieć, że są takie sprawy, które powierzyłbym tylko tobie, nikomu innemu.

Może więc znajdziemy na to jakiś sposób, żeby te twoje atuty jeszcze bardziej się ujawniły. I żeby miały większy wpływ na twoją kolejną ocenę. Możemy się nawet zastanowić, w jaki sposób mógłbyś się rozwijać w kierunku związanym ze swoimi predyspozycjami.

Konsekwencje

Wracając do punktu wyjścia naszej rozmowy - ocenę twojej pracy za ten poprzedni okres musimy w tej sytuacji pozostawić bez zmian, ponieważ oddaje faktyczny stan rzeczy. Sam chyba teraz zresztą dokładnie widzisz, skąd się ta ocena wzięła. Ale zmierzamy do tego, żebyśmy przy kolejnej ocenie obaj już byli zadowoleni.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Mam nadzieję, że ta rozmowa była dla ciebie pomocna. Bo dla mnie to wszystko, co sobie powiedzieliśmy, było bardzo ważne. Wydaje mi się, że dzięki temu lepiej się rozumiemy i łatwiej nam będzie wspólnie działać dalej. Zależy mi na tym, żeby to, co robisz, dawało ci satysfakcję, a jednocześnie byśmy razem osiągali cele, które sobie wyznaczamy.

Pokaż całą rozmowę SIM 4.

SIM 5.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Ten dział to jeden wielki bałagan i ciągła improwizacja.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest poirytowany, bo brak odpowiedniej organizacji pracy utrudnia realizację zadań
  • Jest zdezorientowany, ponieważ zmiany wytycznych zachodzą zbyt często
  • Czuje się niepewnie, gdyż czasem nie ma jasności, czego się od niego oczekuje
  • Odczuwa stres i zmęczenie, ponieważ improwizowane działania wymagają zwiększonego wysiłku i sporej elastyczności
  • Jest zły na przełożonych, gdyż uważa, że zaistniałe problemy wynikają po części z nieprawidłowego zarządzania

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik jest zdania, że w dziale panuje chaos i dezorganizacja. Przełożony zmierza do polepszenia komunikacji, identyfikacji obszarów wymagających uporządkowania i w konsekwencji stworzenia bardziej stabilnych i przewidywalnych warunków pracy.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Dzięki, poruszyłeś bardzo istotną kwestię. To prawda, w ostatnim czasie sporo się u nas dzieje, a nie zawsze jest to łatwe do szybkiego ogarnięcia. Zwykle, jak wiesz, staramy się pracować w sposób uporządkowany - i myślę, że przeważnie nam się to udaje.

Bywa jednak, że sytuacja nas zaskakuje, bo tematy wchodzą czasem szybciej, niż zdążymy to zaplanować - i trzeba wtedy reagować na bieżąco. Zdarza się więc, że konieczna jest spontaniczna reorganizacja, że musimy coś przestawić dosłownie z dnia na dzień. Decyzje podejmowane są wtedy w biegu, pod presją okoliczności.

Odczucia Twoje i Moje

Zdaję sobie sprawę, że może to powodować dezorientację i bywa stresujące. Zwłaszcza gdy powstaje wrażenie, że nagle wszystko rzucamy, bo trzeba się zabrać za coś innego. Domyślam się, że niełatwo wtedy złapać nowy rytm. I zgadzam się z tobą, że tam, gdzie to możliwe, należy dążyć do większej stabilności. Zastanówmy się więc razem, co możemy zrobić, aby bardziej się w tym wszystkim odnaleźć.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Twój punkt widzenia może tu dużo wnieść. Jakie są twoje obserwacje? Kiedy właściwie miałeś poczucie, że tu się wkrada chaos? Albo że coś nam się wymyka spod kontroli. Czy były może takie przypadki, że poleceń było według ciebie zbyt dużo? Albo że były niejasne lub się na siebie nakładały.

A z drugiej strony - czy bywa, że czasem stoisz w miejscu, bo na przykład nie ma żadnych wytycznych? Albo że jest coś do zrobienia, ale nie wiadomo, jak się za to zabrać, bo nikt nie daje jasnych instrukcji. Lub może nawet nie masz pewności, czego się od ciebie oczekuje.

Jakie są twoim zdaniem negatywne skutki takich sytuacji? Jak to odbierasz? Jak to się przekłada na twoją pracę? Jak wpływa na twoje relacje z innymi pracownikami?

Oczekiwania plus Plan Działania

Zacznę od tego, że postaram się dostarczać ci na czas wszelkie informacje o nowych inicjatywach i zmianach w harmonogramie. Oczywiście tak samo pozostałym pracownikom. Żeby nic nie spadało na nikogo z zaskoczenia. Będzie też zawsze wyjaśnienie, skąd się te decyzje biorą. Tak aby ludzie widzieli, że ma to sens, że nie jest to żadna improwizacja.

W każdym przypadku będzie również wiadomo, kto koordynuje konkretny temat. Tak żeby nie było niejasności, do kogo się zgłosić albo kto ostatecznie podejmuje decyzje.

Umówmy się przy tym tak, że jeśli wskoczy nam nagle jakieś nowe zadanie, to zanim się za to zabierzemy, wspólnie określimy sobie priorytety i pomyślimy, co ewentualnie można przesunąć. Aby w miarę możliwości unikać pracy nad kilkoma projektami jednocześnie i - co równie ważne - sprawnie zamykać rozpoczęte tematy.

Jeśli z kolei będziesz mieć wątpliwości, na czym w danej chwili należy się skupić, to zapraszam do siebie! Raz-dwa ustalimy, co w pierwszej kolejności jest do zrobienia.

Jak myślisz, co jeszcze wymagałoby uporządkowania? W jakich sytuacjach robi się największe zamieszanie? Jak moglibyśmy się lepiej zorganizować? Tak aby nad tym wszystkim sensownie zapanować. Czy miałbyś jakieś propozycje?

Konsekwencje

Słuchaj, gdy masz jakieś zastrzeżenia, to po prostu przychodź do mnie i mów o tym od razu. Łatwiej wtedy szukać rozwiązań. Samo narzekanie niczego nie zmieni, może jedynie pogorszyć sytuację, szczególnie, gdy mamy ciśnienie i wszyscy i tak już są w stresie. Podchodźmy do takich tematów konstruktywnie - jak dzisiaj. To naprawdę ułatwi nam pracę.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Cieszę się, że porozmawialiśmy otwarcie, bo tylko w taki sposób można coś realnie poprawić. Już teraz coś się nawet ruszyło. Bo sam widzisz - mamy parę konkretnych pomysłów, jak pewne rzeczy poukładać. I choć nie da się niestety uniknąć niespodziewanych sytuacji, to mam nadzieję, że będziemy mieć w pracy większy komfort. My wszyscy, cały nasz zespół.

Pokaż całą rozmowę SIM 5.

SIM 6.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Nie mam ochoty się wysilać. I tak nikt tego nie doceni.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest rozczarowany i zawiedziony, bo jego wysiłki nie zostały docenione
  • Jest rozżalony i zły na przełożonych, którzy zdają się nie dostrzegać jego wkładu pracy
  • Czuje się niepewnie, bo brak uznania podważa jego poczucie kompetencji
  • Jest zniechęcony, nie widzi sensu angażowania się w swoją pracę
  • Czuje się osamotniony, gdyż nie otrzymuje wsparcia ani akceptacji ze strony przełożonego

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik czuje się niedoceniony i zdemotywowany. Głównym celem szefa jest przywrócenie zaangażowania i motywacji pracownika poprzez okazanie uznania, poprawę komunikacji oraz stworzenie warunków sprzyjających satysfakcji zawodowej.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Wiem, że nie zawsze mówię to wprost, ale naprawdę to, co robisz, ma duże znaczenie - dla całego naszego działu i dla mnie osobiście. Myślę, że wiele rzeczy by się tak nie udało, gdyby nie twoje podejście i to, jak potrafisz ogarniać różne tematy.

Jeśli masz poczucie, że tego nie dostrzegam, to jest to dla mnie sygnał, że musimy więcej ze sobą rozmawiać. Biorę to na siebie, faktycznie, może zbyt rzadko ci mówię, jakie wrażenie robi na mnie twoja praca. Zawsze mogłem na ciebie liczyć. Nie raz i nie dwa właśnie dzięki tobie wybrnęliśmy z trudnych sytuacji.

Odczucia Twoje i Moje

Teraz, jak mi się zdaje, coś chyba jednak się trochę zmieniło. Twój entuzjazm ostatnio jakby nieco przygasł. I martwi mnie to, bo znam cię już jakiś czas i pamiętam, jak zawsze byłeś tak aktywny i pełen energii. Bardzo bym chciał, żeby to wróciło. I przede wszystkim zależy mi na tym, abyś miał poczucie, że ci się dobrze u nas pracuje.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Powiedz mi, czy to było coś konkretnego, jakaś sytuacja, kiedy tak pomyślałeś, że nie docenia się twoich wysiłków? Czy to raczej takie narastające z czasem poczucie, że tak się angażujesz, a nikt tego nie zauważa? Albo czy może jakieś twoje oczekiwania nie zostały spełnione? Czegoś ci zabrakło? Czy jest może coś, co ci aktualnie tutaj nie odpowiada?

A tak z drugiej strony - jakie widzisz dla siebie pozytywy w naszej organizacji? Z czego jesteś zadowolony? Co daje ci satysfakcję? Co chciałbyś w ramach możliwości osiągnąć?

Oczekiwania plus Plan Działania

Przyszło mi teraz do głowy kilka refleksji i pomysłów. Przede wszystkim chcę być bliżej twoich spraw. Tak żebyśmy mogli sobie zawsze porozmawiać po zamknięciu każdego twojego tematu. Abyś wiedział, że to, co robisz, jest dla mnie ważne.

Jeśli chodzi o bieżącą pracę, to mam do ciebie pełne zaufanie, możemy się więc tak umówić, że decyzje operacyjne będziesz już podejmować samodzielnie i nie musisz się zwracać do mnie o akceptację. Czy to by ci odpowiadało?

Pamiętaj też, że jestem dla ciebie w każdej chwili dostępny. W razie jakichkolwiek trudności od razu do mnie przychodź. Wspólnie będziemy szukać rozwiązań.

A jeśli masz jakieś swoje pomysły, jakieś inicjatywy, zawsze jestem gotów to przegadać, tym bardziej, że zależy mi na praktycznych innowacjach.

Co ponadto? Uważam, że warto również pomyśleć o poszerzeniu twojego obszaru działania. Mogę cię włączyć do naszych nowych projektów. To będzie dla ciebie ciekawe doświadczenie. Da ci lepsze spojrzenie na całą organizację. Sporo skorzystasz, to ci się na pewno przyda. Co o tym sądzisz?

I jeszcze taka myśl. Masz duże doświadczenie, mógłbyś może czasem przekazać trochę przydatnej wiedzy młodszym stażem i mniej obytym kolegom. Przyjrzeliby się, jak pracujesz - co ty na to? Mógłbyś im wtedy coś podpowiedzieć. Wiele by się od ciebie nauczyli. Jak byś to widział?

Czy chciałbyś coś do tego wszystkiego dodać? Masz jeszcze jakieś uwagi czy sugestie?

Konsekwencje

Chciałbym, żebyśmy potraktowali tę rozmowę naprawdę serio. Liczę na ciebie i na twoje zaangażowanie - takie, jak do tej pory. Jesteś jednym z filarów naszego działu i od twojego podejścia bardzo dużo zależy, zarówno przy realizacji zadań, jak i w samym zespole. Obaj o tym dobrze wiemy.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Więc widzisz, wnosisz tu bardzo wiele. Ja to autentycznie doceniam. U ludzi z działu także cieszysz się dużym szacunkiem, bo jesteś dobry w tym, co robisz. Myślę, że nasza dzisiejsza rozmowa to krok we właściwym kierunku - żebyś wciąż miał poczucie, że ta praca ma dla ciebie sens.

Pokaż całą rozmowę SIM 6.

SIM 7.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Możesz jako szef przymknąć na to oko? Jesteśmy przecież kumplami.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Obawia się przykrych konsekwencji swego wcześniejszego nieodpowiedniego postępowania, więc ma nadzieję na zatuszowanie przez przełożonego problematycznej sprawy
  • Może być zawiedziony, gdy szef stwierdzi, że trzeba jednak wziąć odpowiedzialność za to, co się zrobiło
  • Może poczuć się rozżalony, jak się okaże, iż osobista więź nie miała wpływu na pożądaną decyzję
  • Może odczuwać niepewność co do aktualnego statusu relacji z kolegą-przełożonym

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik jest kolegą szefa i pragnie być traktowany na szczególnych zasadach, w opisywanym przypadku chce uniknąć odpowiedzialności. Przełożony nie zamierza ulec naciskom pracownika, starając się jednocześnie utrzymać z nim pozytywną relację.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Rzeczywiście, sprawa nie jest błaha. Pomyślmy, co możemy z tym zrobić. Mamy parę możliwości. Przegadajmy to sobie i zobaczmy, jak to ułożyć. Mówisz, żeby tego nie wyciągać. Ale nie wiem, czy tak się da. Nie chcę ci niczego obiecywać, czego później nie będę mógł dotrzymać.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Powiedz mi, jak dokładnie wyglądała ta sytuacja? Czemu w ogóle do tego doszło? Jak to się stało, że sprawy potoczyły się w tę stronę? A jak to się skończyło? Kto jeszcze był w to zaangażowany?

Czego się teraz najbardziej obawiasz? Czy chodzi o reakcje innych osób? Czy o to, jak to wpłynie na twoją sytuację w organizacji? Czy jeszcze o coś innego?

Jak więc twoim zdaniem mamy teraz postąpić? Jakie byłoby według ciebie najlepsze rozwiązanie? Czego konkretnie byś ode mnie oczekiwał?

Odczucia Twoje i Moje

No tak, z tego, co mówisz, to widzę, że jest problem. Mogę sobie wyobrazić, że nie czujesz się z tym najlepiej. Dla mnie to też nie jest łatwa sytuacja. Chcę ci pomóc - na tyle, na ile jestem w stanie. Powiem od razu, że raczej nie dam rady załatwić tego wszystkiego tak, jak byś chciał. Bo nie tylko o nas dwóch tutaj chodzi. Ale nie martw się, spróbujemy coś zadziałać.

Oczekiwania plus Plan Działania

Wiem, że z twojej strony to nie była zła wola. Lecz mimo wszystko to się jednak wydarzyło i tego nie odwrócimy. Porozmawiajmy o tym, co realnie możemy zrobić, żeby ta sprawa miała jak najmniejsze konsekwencje - i dla ciebie, i dla zespołu. Bo to, co się stało, może mieć wpływ na cały nasz dział.

Nie ma zatem szans, żeby to zamieść pod dywan. Wiesz, że u nas wszystko jest przejrzyste, nie funkcjonujemy w próżni, takie sprawy wypływają prędzej czy później. A wtedy skutki mogą być jeszcze gorsze. Obaj będziemy mieć kłopoty. Będziemy świecić oczami przed górą. A do tego ludzie z naszego zespołu zobaczą, że coś tu było nie fair, pojawią się pytania - i naprawdę nie wiem, jak by można było wtedy wrócić z wszystkimi do normalnej pracy.

Myślę więc w ten sposób: nie możemy sobie tego tak po prostu ukryć, trzeba postąpić zgodnie z panującymi w organizacji regułami gry. Ale słuchaj, znajdziemy przy tym coś, co pozwoli ci pokazać, że bierzesz za to odpowiedzialność, a jednocześnie nie stawia cię w złym świetle. Może to być na przykład konkretna inicjatywa naprawcza, może jakaś forma wsparcia zespołu albo zaangażowanie się w jakieś dodatkowe działania - tak żeby było jasne, że nie uciekasz od tematu, tylko potrafisz z twarzą wybrnąć z tej sytuacji.

Jestem gotów ci w tym pomóc. Możemy się wspólnie zastanowić, co konkretnie mógłbyś zrobić, żeby się teraz zaprezentować od dobrej strony. Mogę też porozmawiać z kimś wyżej, aby przygotować ci lepszy grunt. Co o tym sądzisz?

Konsekwencje

Jesteś moim dobrym kumplem i nasza znajomość zawsze była dla mnie ważna. Ale jak tu pracujemy, to musimy też brać na siebie konsekwencje. Bo niektórych rzeczy nie da się niestety obejść. Jesteśmy częścią większej organizacji - i ty, i ja. Są tu pewne zasady, których musimy przestrzegać.

Lecz wyciągniemy sobie też z tego wnioski na przyszłość. Ponieważ w naszym interesie jest to, aby coś takiego już się więcej nie powtórzyło. Więc gdy kiedykolwiek będziesz się zastanawiać, jak należy w kwestiach służbowych postąpić, to zanim zrobisz coś, czego możemy potem żałować, jak najszybciej skonsultuj się ze mną - będziemy szukać rozwiązań, zanim sprawy się skomplikują.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Dobrze, że z tym dziś przyszedłeś i porozmawialiśmy. Dzięki temu możemy coś teraz z tym zrobić. Mamy nad tym kontrolę. Możemy nawet zapobiec pewnym reperkusjom. Gdyby to potem samo gdzieś wyszło, to - jak powiedziałem - dopiero byłyby problemy.

Będziemy więc działać według naszego planu. Jeśli jeszcze cokolwiek będziesz chciał w tym temacie przegadać, to daj znać. Bądź przy tym pewien, że w naszej organizacji będę cię wspierać przy każdej okazji, gdy tylko to będzie możliwe.

Pokaż całą rozmowę SIM 7.

SIM 8.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Po co wprowadzać te nowe zasady? Do tej pory pracowaliśmy bez tego i wszystko działało.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest niezadowolony, bo zmiany wydają mu się niepotrzebne lub mogą komplikować pracę
  • Odczuwa zwiększony stres w związku z nową i przejściowo niestabilną sytuacją
  • Czuje się niepewnie, ponieważ nie wie, czy poradzi sobie z nowymi wymaganiami
  • Obawia się przeciążenia dodatkowymi obowiązkami
  • Czuje się zignorowany, gdyż jego doświadczenie i opinia nie zostały wzięte pod uwagę przy wprowadzaniu zmian

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik przejawia opór wobec zmian. Głównym celem przełożonego jest zminimalizowanie oporu poprzez ukazanie pozytywnych aspektów zmiany oraz zapewnienie wsparcia, tak aby ułatwić adaptację do nowych warunków i jednocześnie zainspirować do rozwoju.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Masz rację, przez dłuższy czas pracowaliśmy w określony sposób i faktycznie wszystko całkiem poprawnie działało. Ale planujemy się rozwijać. Włożyliśmy sporo zaangażowania w przygotowanie zmian. Ich celem jest przede wszystkim sprawniejsze zarządzanie zadaniami.

Informowaliśmy już o tym wcześniej i rozmawialiśmy na spotkaniach zespołu. Ale skoro masz wątpliwości, to dla mnie sygnał, że warto raz jeszcze to na spokojnie przegadać. Zależy mi na tym, aby poznać twój punkt widzenia.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Powiedz mi, gdzie tu widzisz ewentualne problemy? Co według ciebie może się nie sprawdzić? Czy nam to coś skomplikuje? Czy utrudni wykonywanie zadań? Czy obawiasz się, że będziesz mieć w związku z tym dużo dodatkowej pracy? Albo że będzie więcej zamieszania niż realnych korzyści. A może masz tu jeszcze jakieś niejasności? Lub jakieś pytania.

A z drugiej strony - jak myślisz, co dobrego może nam to dać? Co ułatwi? Jak może nam pomóc w pracy? Co możemy dzięki temu zyskać?

Odczucia Twoje i Moje

Dobrze to rozumiem, że jak coś się zmienia, to można mieć mieszane uczucia. I że czasem ciężko takie rzeczy od razu zaakceptować. To zupełnie normalne, sam tego nieraz doświadczałem. Przychodzą do głowy różne myśli. Że nie wiadomo właściwie, jak to teraz będzie. Czego będą wymagać? Jak ja się w tym odnajdę? Jak sobie poradzę? Czy w ogóle się do tego przekonam?

Dlatego chciałbym parę słów jeszcze na ten temat dopowiedzieć. Abyś wiedział, jak to wszystko ma wyglądać w praktyce. A jeśli potem coś się pojawi po drodze - zawsze możesz przyjść i dopytać.

Oczekiwania plus Plan Działania

Więc słuchaj, mogę cię zapewnić, że nic nie będzie nam tu wrzucane bez przygotowania. Zaczniemy od szkoleń - tak żeby najpierw spokojnie przejść przez procedury.

Zmiany będą wprowadzane etapami, krok po kroku - żeby każdy miał czas się oswoić i znaleźć swój rytm. Będzie to wymagało trochę dodatkowego zaangażowania, to prawda, ale zrobimy to wspólnie i z głową. Wiadomo, wszyscy mamy swoje przyzwyczajenia. Na szczęście wiele nowości mocno nawiązuje do tego, z czym się stykaliśmy do tej pory. A jeśli nawet coś będzie wymagało korekty, zbierzemy od pracowników uwagi i na koniec sensownie dopasujemy całość do naszych realiów.

Jeszcze jedno: czasami przy zmianach robią się problemy, bo nie wiadomo, kto za co odpowiada albo do kogo się zgłosić, gdy coś nie działa. Więc dokładnie sobie określimy, kto jaką będzie miał tutaj rolę - tak aby każdy wiedział, kogo się można o co zapytać i gdzie szukać wsparcia.

Oczywiście rozumiem, że początkowo może to być pewnym wyzwaniem. Bo trzeba będzie do tego wszystkiego się dostosować. Ze swej strony postaram się zadbać, aby obciążenie pracą w tym trudniejszym czasie było zawsze adekwatne do naszych możliwości.

Jak teraz to widzisz? Czy miałbyś może jakieś dodatkowe pomysły, jak dałoby się łatwiej przez to przejść? Bo ty wiesz najlepiej, jak to wygląda od środka. Masz duże doświadczenie, potrafisz myśleć praktycznie - i dlatego liczę też na twoje podpowiedzi.

Konsekwencje

Po zakończeniu okresu przejściowego wszyscy, niezależnie od stanowiska, będziemy musieli funkcjonować już według nowych zasad. Tu nie będzie wyjątków, ponieważ cała organizacja się przestawi. W dotychczasowy sposób już po prostu nie będzie się dało pracować. Dlatego trzeba potraktować to serio - nie jako dodatkowy obowiązek, ale jako coś, co nam pozwoli lepiej się zorganizować

I taka sprawa: chciałbym, żebyśmy o trudnościach mówili sobie zawsze otwarcie. Jeśli coś w trakcie wdrożenia będzie niejasne albo wyda ci się na przykład oderwane od rzeczywistości - daj od razu znać. Takie sygnały są potrzebne, żebyśmy razem szukali rozwiązań.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Dzięki za tę rozmowę. Myślę, że obaj zyskaliśmy dziś szersze spojrzenie na sprawę. Twoje uwagi są dla mnie ważne - część z nich, jak sądzę, możemy od razu uwzględnić, a część warto będzie przekazać dalej.

Zależy mi, żeby to dobrze działało - i dla zespołu, i dla ciebie. Zobaczysz, pogadamy później, myślę, że za cztery tygodnie - ja jestem pewien, że ta zmiana ułatwi nam wszystkim codzienną pracę.

Pokaż całą rozmowę SIM 8.

SIM 9.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Czasem to ja w zastępstwie szefa mówię ludziom, co mają robić.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Czuje się ważny, bo przejmuje inicjatywę i stara się wpływać na pracę innych osób
  • Czuje się kompetentny, ponieważ uważa, że lepiej niż inni wie, co trzeba zrobić
  • Ma silną potrzebę rywalizacji, chce pokazać, że jest lepszy od swoich kolegów i koleżanek
  • Czuje się niedoceniony, gdyż wbrew swoim ambicjom nie ma oficjalnych uprawnień do podejmowania decyzji
  • Czuje frustrację, gdy inni nie wykonują jego poleceń oraz złość, gdy podważają jego autorytet

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik wydaje polecenia swoim kolegom i koleżankom, mimo że formalnie nie ma takich uprawnień. Celem przełożonego jest zrozumienie motywacji pracownika, ukazanie psychologicznych i organizacyjnych konsekwencji wynikających ze spontanicznego przyjęcia roli lidera oraz podkreślenie znaczenia współpracy w zespole.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Słyszałem, że w ostatnim czasie przejmowałeś inicjatywę i przekazywałeś kolegom z działu zadania do wykonania - wtedy, gdy mnie akurat nie było. Doceniam to, że jesteś aktywny i potrafisz zorganizować pracę.

Zależy mi jednak również na tym, żebyśmy mieli jasność, w jaki sposób podejmujemy decyzje, zwłaszcza jeśli chodzi o podział zadań.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Powiedz mi, skąd się wzięła potrzeba włączenia kolegów do tych spraw? Czy coś trzeba było pilnie dopiąć? Czy ktoś popełnił jakiś błąd i chciałeś zareagować? Czy może stwierdziłeś, że pewne rzeczy po prostu lepiej poukładasz?

Jak zareagowali koledzy, gdy im powiedziałeś, co trzeba zrobić? Byli chętni do współpracy? Czy przeciwnie - coś im nie pasowało. Mieli jakieś pytania albo wątpliwości? Była między wami jakaś dyskusja? I jak to się dalej potoczyło? Czy w końcu wykonali to, o co ich poprosiłeś?

Odczucia Twoje i Moje

Cieszę się, że lubisz działać i że masz wizję, jak nasz dział powinien wyglądać. Masz przy tym spore doświadczenie i faktycznie, zauważyłem, że dobrze podpowiadasz, co i jak należy zrobić.

Z drugiej strony takie angażowanie ludzi z zespołu to nie jest prosta sprawa. No bo zobacz, jak ty byś się czuł, gdyby twój kolega - który nie jest twoim przełożonym - zaczął ci nagle wyznaczać zadania do wykonania? Wiesz, ludzie różnie reagują na takie sytuacje. Nawet jeśli nikt nie powie tego głośno, to może się pojawić wrażenie, że ktoś próbuje stawiać się ponad innymi.

Miałem sygnały, że twoi koledzy nie bardzo wtedy wiedzieli, jak to rozumieć: czy to znaczy, że to teraz ty podejmujesz niektóre decyzje? Czy jak tego nie zrobią, to będzie źle? Czy kierownictwo w ogóle o tym wie? I czy na to pozwala? Jeszcze inna sprawa jest taka, że każdy ma się tutaj za fachowca, co zresztą w przypadku większości osób się zgadza - i to się może nie podobać, jak ktoś inny uważa, że coś wie lepiej.

Konsekwencje

Jak widzisz, organizowanie pracy kolegów czy koleżanek - nawet przy jak najlepszych intencjach - może prowadzić do nieporozumień i niepotrzebnych napięć. Dla mnie osobiście również jest to niekomfortowe, kiedy się dowiaduję o takich sytuacjach dopiero po fakcie.

Poza tym, gdy bez uzgodnienia coś uruchamiamy, to łatwo o chaos. Może się okazać, że pewne działania się dublują, rozmijają lub wręcz wchodzą sobie w drogę. Dlatego chcę ten temat z tobą na spokojnie uporządkować.

Oczekiwania plus Plan Działania

Najprościej będzie, jak zawsze dasz mi znać, gdy chcesz coś zaproponować. Jak masz jakiś pomysł na wspólne przedsięwzięcie albo widzisz, że ktoś powinien gdzieś szybko zainterweniować, to bardzo chętnie to z tobą przegadam. I wtedy podejmę decyzję, co robić. Dla mnie to będzie realna pomoc. A ty będziesz mieć wpływ na to, co się dzieje. Każdy z nas będzie przy tym działać w ramach swoich uprawnień i kompetencji. Możemy się tak umówić? Co o tym wszystkim teraz sądzisz?

Chcę też powiedzieć jeszcze jedną rzecz, która jest dla mnie dość ważna: że pracujemy w zespole. A zespół działa dobrze wówczas, gdy podchodzimy do siebie bardziej po partnersku. Czyli jeśli coś ciekawego przyjdzie nam do głowy, to nie, że od razu rozdzielamy zadania, tylko raczej się ze sobą konsultujemy. Takie podejście przełoży się zresztą również wprost na twoje osobiste korzyści, bo wtedy możesz na każdego autentycznie liczyć.

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Podsumujmy to. Jestem przekonany, że twoje inicjatywy mogą mieć dużą wartość. Trzeba to tylko umocować w tym, jak działa organizacja i jak funkcjonuje zespół.

I wiesz co? Biorąc pod uwagę to, jak szeroko patrzysz na wiele spraw, moglibyśmy też pomyśleć na przykład o pewnej modyfikacji twoich obowiązków, tak żeby ci dać trochę większe pole manewru. Zastanowię się nad tym i porozmawiamy na ten temat już przy innej okazji.

Pokaż całą rozmowę SIM 9.

SIM 10.

wypowiedź lub nastawienie pracownika

Pomijam swojego szefa i idę załatwić sprawę wyżej.

SIM-faza 1.

przed rozmową z pracownikiem

Analiza emocji i myśli pracownika

  • Jest zdeterminowany, aby osiągnąć swój cel
  • Może być sfrustrowany, jeśli wcześniej rozmawiał ze swoim bezpośrednim przełożonym, lecz nie przyniosło to rezultatu
  • Jest ostrożny, ponieważ nie do końca jest pewien tego, co może managerowi wyższego szczebla powiedzieć
  • Czuje napięcie, bo zdaje sobie sprawę, że rozmowa z managerem wyższego szczebla może pogorszyć jego relacje z przełożonym
  • Może być zawiedziony, gdy usłyszy, że w proces decyzyjny i tak powinien być zaangażowany bezpośredni przełożony

Zdefiniowanie sytuacji

Pracownik zwraca się ze swoją sprawą o dwa poziomy wyżej w hierarchii stanowiskowej zamiast do bezpośredniego przełożonego. Manager wyższego szczebla ustala, dlaczego pracownik zdecydował się do niego przyjść, pominąwszy swojego szefa, okazuje zrozumienie dla przedstawionej sprawy i zmierza do tego, że dalsze rozmowy na ten temat powinny być prowadzone przy udziale bezpośredniego przełożonego.

SIM-faza 2.

rozmowa z pracownikiem

Wstęp-Perspektywa Szefa

Widzę, że sprawa jest dla ciebie ważna. I że szukasz najlepszego sposobu, żeby to jakoś uporządkować. Zgadzam się, jest to faktycznie temat, którym warto się zająć. Zanim jednak coś zdecydujemy, chciałbym się lepiej w tym wszystkim zorientować.

Wywiad-Perspektywa Pracownika

Czy rozmawiałeś o tym ze swoim przełożonym? Do czego doszliście? Co udało się ustalić? Czy zostały w tym zakresie podjęte jakieś działania?

A jeśli nie byłeś z tą sprawą u swojego szefa, to co cię skłoniło, żeby przyjść od razu do mnie? Czy trudno było ci się z szefem skontaktować albo umówić? Czy może nie bardzo chciałeś z nim o tym rozmawiać? Jeśli tak, to z jakiego powodu? Czy też po prostu stwierdziłeś, że lepiej będzie, jak pogadasz najpierw ze mną?

Powiedz mi, na czym ci teraz najbardziej zależy? Jakie masz oczekiwania? Co według ciebie należy zrobić?

Odczucia Twoje i Moje

Rozumiem, że liczysz na moją decyzję. I jak najbardziej jestem gotów, żeby zainterweniować. Ale wiesz co, w moim odczuciu byłoby dobrze, abyśmy do naszych rozmów włączyli też twojego szefa, nawet jeśli wcześniej coś wam nie do końca zagrało. Twój przełożony dokładnie zna realia naszej pracy i ma odpowiednie spojrzenie, również powinien się tu wypowiedzieć.

Ja ze swej strony dopilnuję, żeby sprawa szła do przodu, żeby nic się nie blokowało. Będę mógł też ocenić, czy coś zafunkcjonuje w kontekście całej organizacji. Jestem pewien, że uda nam się znaleźć sensowne rozwiązanie.

Oczekiwania plus Plan Działania

Mam taką propozycję: porozmawiam z twoim szefem i przedstawię sytuację w taki sposób, aby stworzyć dobry punkt wyjścia do naszej wspólnej dyskusji. Powiem, że się bardzo angażujesz i chcesz jak najlepiej, że pojawił się dość istotny temat, ale nie byłeś pewien reakcji szefa i dlatego podszedłeś do mnie. A potem wrócimy do sprawy już we trójkę - ja, ty i twój przełożony. Przyjrzymy się wszystkiemu na spokojnie w merytorycznej atmosferze, weźmiemy pod uwagę możliwe scenariusze i podejmiemy decyzję. Co ty na to? Czy możemy tak zrobić?

Jeśli jednak uznasz, że rozmowa z szefem nie wchodzi na razie w rachubę, to musimy pomyśleć, co dalej. Czy w tej sprawie jest może jeszcze coś, co powinienem wiedzieć? Czy coś się wydarzyło? Mieliście z szefem jakieś nieporozumienia? Co twoim zdaniem należałoby zrobić, abyście mogli lepiej się dogadywać? Żeby między wami było trochę więcej zaufania. Jestem tu po to, aby wam pomóc to poukładać. Czy jesteś gotów, abyśmy przygotowali grunt pod waszą lepszą współpracę?

Konsekwencje

Widzisz, nie bardzo sobie wyobrażam, że ruszamy z jakimiś działaniami bez twojego przełożonego. Twój szef powinien wiedzieć, co się dzieje w zespole, powinien też mieć wpływ na decyzje. Inaczej zrobi się tu zamieszanie - a tego chcemy raczej uniknąć. Dlatego najlepiej będzie, tak jak sobie powiedzieliśmy, jeśli podejdziemy do tematu we trójkę.

I umówmy się też tak: jeżeli w przyszłości pojawią się tego typu sprawy, to staraj się to już w miarę możliwości rozwiązywać bezpośrednio ze swoim szefem. W razie potrzeby zawsze mogę wam coś podpowiedzieć lub utorować drogę. Czy tak będzie w porządku?

Zakończenie-Wygrany vs Wygrany

Myślę, że na ten moment mamy jasność. Postaram się, żeby sprawa w konkretny sposób ruszyła - abyś miał poczucie, że problem został potraktowany serio. Jestem pewien, że razem szybko to domkniemy. Odezwę się, jak tylko porozmawiam z twoim przełożonym i wtedy ustalimy dalsze kroki.

Pokaż całą rozmowę SIM 10.